Catching Cultures Orchestra festival in Tivoli Vredenburg op 14/01/18

Catching Cultures Orchestra Festival in Tivoli Vredenburg

Afgelopen zondag op 14 januari ‘18 vond de 6e editie van het Catching Cultures Orchestra festival plaats in Tivoli Vredenburg. De Catching Cultures Festivals zijn samenwerkingen met Tivoli Vredenburg: een co-creatie gericht op muziek, inclusiviteit en diversiteit! Naast onze eigen optredens waren er speciale nieuwe producties en optredens van verschillende muziekgezelschappen die uiteenlopende muziektradities samenbrengen.

Verloop van de dag

Vijf bussen brachten bewoners van de asielzoekerscentra in Oog in Al en in Overvecht naar de Tivoli Vredenburg, waar ze samen met andere bezoekers van het festival luisterden, dansten en genoten. Op het festival versmolten deze editie de westerse en oosterse muziek. De optredens in Hertz en in de Centrale Hal lieten nieuwkomers, migranten en muzikanten die hier zijn opgegroeid horen wat hun muzikale tradities hebben voortgebracht en wat uit kruisbestuiving kan voortkomen. Stichting de Vrolijkheid heeft tijdens het festival een prachtig kinderprogramma verzorgt. Er was een theater workshop, tekenen en knutselen, een film en dansen.
Dit festival vindt twee keer per jaar plaats, het eerstvolgende festival is in juni.

Programma van deze 6e editie:

Hertz zaal:
14.00-14.15 Catching Cultures Orchestra
14.30-15.00 Zayna
15.15-15.45 SuperRRosa
16.00-16.30 Trio Qasyon

Centrale Hal:
16.45-17.15 Fanfare van het Vuur
17.30-18.00 Catching Culture Orchestra
18.00 eten op de eerste verdieping, verzorgt door Comptoir Libanais.

Meer informatie over het orkest en de ensemble’s:

Catching Cultures Orchestra

In Catching Cultures Orchestra komen muziektradities uit verschillende werelddelen samen. Het orkest is opgezet om vluchtelingen met hun muziek te verwelkomen en met hen nieuwe muzikale wegen te verkennen en samenwerking op te zetten met andere ensembles.

CCO speelt in verschillende formaties. Het grote orkest bestaat uit zeven muzikanten (met zang, ud, ney, saz en darbuka) die in de afgelopen jaren uit Syrië, Soedan en Eritrea zijn gevlucht en ruim twintig muzikanten die in Nederland zijn opgegroeid, vooral blazers. Het repertoire bestaat grotendeels uit stukken die door de vluchtelingen zijn ingebracht, gearrangeerd door artistiek leider Hermine Schneider.

 

Kamal Hors Kwintet 

Kamal Hors, bekend van o.a. zijn trio Windstreken, presenteert met zijn kwintet de productie Zayna. De Arabische wereld heeft een lange geschiedenis van schoonheid in kunst, architectuur, poëzie en muziek. Hoog tijd om die schoonheid te laten zien, als tegengeluid voor het vele negatieve nieuws. ‘Zayna’ betekent schoonheid in al haar gedaanten, in het bijzonder de schoonheid van de liefde. Zayna is een zoektocht naar het geheim van de moederliefde, de liefde voor een vrouw of een man, de liefde voor de plek waar men geboren is, de aarde waar men op leeft. Voor deze voorstelling zijn fijnzinnige composities gemaakt door Kamal Hors en vertolkt door Anass Habib. Deze zijn gebaseerd op verschillende Arabische gedichten over het geheim van de liefde.

 

Qasyon Ensemble 

De twee jonge Syrische zussen Jawa en Shaza Manla vormen de basis van dit ensemble. Na omzwervingen door Egypte en Turkije zijn ze in juli 2015 in Nederland aangekomen. Inmiddels hebben ze op diverse podia gespeeld, maar ook op televisie bij bijvoorbeeld Vrije Geluiden. Jawa (21) speelt ud en heeft les gekregen op het Sulhi Al Wadi instituut in Damascus. Ze wordt gezien als een van de grootste muzikale Syrische talenten. Shaza (13) is eveneens een groot talent. Zij speelt op de ganûn, die ook wel Arabische harp genoemd wordt. en wel op dat erg bijzondere instrument, de qanûn. Familie van de cimbalom, maar ook wel Arabische harp genoemd. Samen spelen ze Syrische, traditionele muziek met diverse muzikale uitstapjes naar andere Arabische landen.

 

SupeRRosa 

SupeRRosa is een nieuwe formatie gevormd door het Rosa ensemble in samenwerking met Catching Cultures Orchestra. Het Rosa ensemble gaat een dialoog aan met drie gastmusici uit Syrië en omstreken, op ud, percussie en klarinet. Is het Syrische muziek? Is het Westerse muziek? Tijdens tien repetitie-sessies is het beschikbare muzikale jargon verkend: van de genoteerde West-Europese traditie, en de bij ons bekende jazz en impro, tot diep in de niet-Westerse muziektradities van de niet-genoteerde muziek, de herhaalde patronen, de basisritmes en speltechnieken. In de composities die uit deze verkenningen ontstaan heeft ieder van hen een eigen inbreng.

 

Fanfare van het Vuur – Canto Voices

Fanfare van het Vuur is een veelkleurig Utrechts community-orkest met professionals en amateurs, jong en oud, die blaas, snaar- en toetsinstrumenten of percussie bespelen. De Fanfare speelt in op wat er in de stad gaande is en wat de inwoners bezielt, dat vormt het uitgangspunt voor haar producties.

De productie Canto Voices biedt muzikaal en theatraal ruimte aan de vele talen die in Utrecht leven: alle 100 moedertalen die Utrecht rijk is zijn erin verwerkt in rap en zang.