Catching Cultures Songs: De Dans van de Zee

In onze rubriek Catching Cultures Songs lichten we telkens één van de liedjes uit het repertoire van CCO uit. Waar gaat het lied over? Waar komt het vandaan? Wat betekent het voor de componist? Je leest het hier. Deze keer een gloednieuwe CCO-compositie: De Dans van de Zee, geschreven door onze ney-speler Hamed.

Nog nét voor de huidige lockdown begon, speelden we met CCO nog bij De Utrechtse Muziekschool. Dat we op de valreep nog voor tweemaal 30 man mochten spelen was al bijzonder, maar misschien wel nog specialer was dat er twee nieuwe, originele CCO-composities in première gingen. Deze stukken kwamen voort uit onze langdurige samenwerking met Gaudeamus, waarbij jonge componisten werden uitgenodigd om een compositie te schrijven. Hamed was één van die componisten. Hij schreef uiteindelijk het meeslepende “Dans van de Zee”.  Maar waar gaat dit lied eigenlijk over en hoe kwam het tot stand?

Hamed: “Het eerste idee voor de compositie was het stukje tekst, ‘hela, hela, hela’. Ik kwam daarop tijdens een project met een danser waar ik aan meedeed. Zijn choreografie ging over de zee en kijkend daarnaar kwam ik op die tekst. Het komt namelijk uit een zeemanslied, eigenlijk een soort ‘chant’ die zeemannen zingen wanneer ze op zee zijn. Ik had dus ook meteen een thema: een reis over zee.”

Maar het stuk gaat niet over zomaar een zeereis. Bij het schrijven haalde Hamed inspiratie uit zijn eigen vluchtverhaal. Ieder stuk van de compositie staat dus voor een ander deel van de reis en alle emoties die daarbij komen kijken:

Hamed (r) met CCO tijdens het optreden in DUMS op 13 december.

“Als tweede kwam het intro. Het moest een spannende, bijna enge sfeer opwekken, zoals ik die zelf ooit voelde op het strand van Turkije, toen ik zelf de boot opstapte. Het was daar zo stil, maar ook zo spannend. Na het intro kwam de mawal (Midden-Oosterse vocale improvisatie die veelal als intro terugkomt), gezongen door mijn ‘muziekmaatje’ Mohamad. De mawal gaat over heimwee en de mensen die je achter moet laten.”

Daarna volgt de reis zelf. Na wat variaties op het thema, het zeemanslied, barst er een storm los. De muziek zwelt aan en de spanning maakt plaats voor gevaar. De ‘hela, hela’ komt hier ook terug. En dan opeens: land in zicht. Vrij abrupt versnelt de muziek, als symbool voor hoop en geluk.

Hamed: “Ik vond de structuur zo goed. Het gaf goed weer waar ik doorheen ging op mijn reis over zee, op weg naar een veilige haven. Het enige waar ik daarna nog wat moeite mee had, was om de juiste harmonieën erbij te vinden. In de muziektradities waar ik mee opgroeide speelt dat een minder belangrijke rol. Gelukkig hielpen onze eigen Hermine en Jonas, die namens Gaudeamus de componisten begeleidde, mij daarmee. Zo kwam het stuk op tijd af om het afgelopen december te kunnen laten horen.”

Hamed heeft naar eigen zeggen veel geleerd van deze compositie-opdracht. Wij als luisteraars hebben op onze beurt een inkijkje gekregen in de heftige reis die hij heeft moeten ondernemen om hier te komen. En Catching Cultures Orchestra heeft er een ontzettend mooie nieuwe compositie bij. We hopen hem snel weer live aan jullie te kunnen laten horen.