De droom van Mohamad en Hamed

Mohamad Alsamna en Hamed Alshaabi van Catching Cultures Orchestra (CCO) hebben een droom: ze willen kinderen kennis laten maken met Arabische muziek. Afgelopen jaar zetten ze de eerste stappen om die droom te realiseren.

Ditty Eimers

In het Wilde Westen, centrum voor culturele activiteiten in Utrecht-West, worden regelmatig “proefmiddagen” georganiseerd. Kinderen en hun ouders kunnen dan kennismaken met allerlei instrumenten en muziekstijlen. “Leuk én leerzaam”, zegt zanger en Ud-speler Mohamad Alsamna van CCO. Afgelopen jaar werd hij samen met fluitist (Ney-speler) Hamed Alshaabi uitgenodigd om tijdens één van die proefmiddagen Arabische muziek te spelen. Ook mochten de kinderen zelf de Ud van Mohamad en de Ney van Hamed uitproberen.

Mohamad en zijn Ud

Nieuwe Wereld

De Ud is een Arabisch snaarinstrument. Het is een luit met korte hals, die wordt bespeeld in de gehele Arabische wereld. De Ney, een holle buis met zeven gaten, is minstens zo populair in Arabische landen. “Geen van de Nederlandse kinderen kende onze instrumenten”, vertelt Hamed. Het verbaasde hem niet echt: “Nederlanders weten heel weinig van Arabische muziek”. Geen reden om te klagen. Hamed en Mohamad zien dat juist als een kans: “Wij kunnen kinderen laten horen dat er veel meer is dan westerse muziek. We kunnen een hele nieuwe wereld voor hen open laten gaan. De wereld van de Arabische muziek.”

Moeilijk

Een beetje tokkelen op de Ud lukte de meeste kinderen nog wel. Maar geluid krijgen uit de Ney bleek een stuk lastiger. “Zelf heb ik er 4 weken over gedaan om geluid uit mijn Ney te krijgen”, lacht Hamed. “Zo’n fluit ziet er simpel uit, maar het is een van de moeilijkste Arabische instrumenten.”

Mohamad en Hamed, beiden gevlucht uit Syrië, hopen een Arabische muzieklespraktijk te kunnen vestigen in Nederland. Dat gaat niet vanzelf. Op de folders die ze zelf verspreidden op basisscholen, kwam tot nu toe geen reactie. “Ik denk dat onze muziek nog te onbekend is”, zegt Mohamad. “Daarom werkt het beter als we aan kunnen sluiten bij bestaande initiatieven in het muziekonderwijs.”

Hamed die zijn Ney bespeelt

https://youtu.be/TmVg1dC73SA

Hamed in de promovideo van de Muziekroute

Muziekroute

Als voorbeeld noemen ze de Muziekroute in Overvecht. Dat is een samenwerking tussen de Brede School Overvecht, het Utrechts Centrum voor de Kunsten, TivoliVredenburg en het Rosa Ensemble. Alle leerlingen van basisscholen krijgen tijdens schooltijd muziekles van vakdocenten. De meest gemotiveerde leerlingen kunnen na schooltijd muziekles volgen. En tijdens de schoolvakanties kunnen ze samenspelen in het MuziekRoute ensemble. Dan wordt er gerepeteerd voor uitvoeringen in Tivoli Vredenburg.

Proef

Mohamad en Hamed maakten bij wijze van proef in de herfstvakantie deel uit van het team professionele muzikanten, dat de Overvechtse kinderen begeleidt. “We hebben 22 kinderen vijf dagen lang geholpen om samen Arabische muziek te maken”, vertelt Hamed. “Dat was in één woord geweldig!” Hamed en Mohamad studeerden een Arabisch kinderliedje met de jonge muzikanten in, en een lied dat Hamed schreef over Nederland: “Ik houd van Holland”.  Daarnaast hielpen ze de kinderen om zelf een lied te componeren en uit te voeren: “”Wij zijn gelijk.”

Ahmed en Mohamad op het CCO Festival

Vervolg

“Kinderen leren zo snel”, zegt Mohamad. “En ze zijn heel enthousiast. Daar worden wij ook door aangestoken.” Hij hoopt dat er een vervolg komt op het herfstvakantieproject van de Muziekroute. De kans daarop is niet denkbeeldig: begin 2019 overlegt de leiding van het Catching Cultures Orchestra (CCO) met de Muziekroute over mogelijke vervolgactiviteiten. Het CCO zoekt ook naar medefinanciering om realisatie van de plannen van Mohamad en Hamed te ondersteunen. Er is al een (bescheiden) startbedrag bijeengebracht. Het Prins Bernard Fonds heeft een subsidie verstrekt. En een van de muzikanten van CCO zamelde bij haar pensionering geld in voor dit doel.