Over ons

Catching Cultures Orchestra wil: Een podium bieden voor de talenten en eigenheid van mensen die naar Nederland gevlucht zijn; mensen met verschillende achtergronden de gelegenheid bieden om ieders muziek te ervaren, elkaar te inspirereren en bij elkaar’s leefwereld betrokken te raken.

Hiermee willen we een muzikale bijdrage leveren aan de aanpak van problemen die nieuwkomers ondervinden als ze willen integreren in Nederland.

Onze drijfveer is muzikale nieuwsgierigheid en sociale betrokkenheid

We geloven dat wij met ons project het sociale isolement kunnen helpen doorbreken, een steun in de rug kunnen zijn bij het leren van de Nederlandse taal, ontmoetingen tussen verschillende groepen Nederlanders kunnen bevorderen en de emotionele druk kunnen verminderen.
Met onze producties en activiteiten creëren we gezondmakende muzikale ontmoetingen en ontwikkelingsperspectief voor muziekprofessionals die nieuw zijn in Nederland.

Ontmoeting – Verbinding – Talentontwikkeling

Catching Cultures Orchestra brengt amateurs en professionals bij elkaar in een groot orkest en kleinere professionele ensembles. Die ensembles kunnen verschillende soorten muziek brengen: popmuziek, klassieke muziek, folkmuziek, jazz, rap, etc. Deze brede oriëntatie klopt ook met de muzikale interesse van de vluchtelingen.

De muzikanten van Catching Cultures Orchestra

We richten ons in de eerste plaats op onze ‘eigen’ muzikanten: muzikanten uit Utrecht en omgeving en nieuwkomers uit alle werelddelen, zowel mannen als vrouwen, die samen met ons repeteren en optreden.

De nieuwkomers, vaak vluchtelingen die soms nog asielzoekers zijn en soms statushouders zijn zijn de kern waar het orkest om draait. Zij brengen een diversiteit aan aan muziektradities mee die CCO zo bijzonder maakt

Deze groep bestaat momenteel uit ongeveer 10 muzikanten uit Syrië, Soedan en Eritrea vertegenwoordigd die percussie en snaarinstrumenten bespelen en/of zingen. De groep muzikanten met een Nederlandse achtergrond zijn voornamelijk blaas instrumentalisten en bestaat uit zo’n 25 muzikanten. >Pagina 2: Hoe het begon / Achtergrond

Activiteiten en publiek in de Utrechtse wijken

Onze wijkactiviteiten in Overvecht en Oog in Al zijn voor alle bewoners van de wijk – ook bewoners van asielzoekerscentra –  die samen muziek willen maken, nieuwsgierig zijn naar de muziek van andere wijkbewoners of gewoon graag hun medewijkbewoners willen ontmoeten en leren kennen.

Een in alle opzichten gevarieerde groep: van jonge tieners tot ouderen, zowel mannen als vrouwen doen mee. Naar muzikaal niveau wordt niet gevraagd en we willen het liefst dat alle culturen uit de wijk zich welkom voelen.
Wel doen regelmatig amateur en semi-professionele muzikanten mee.
Soms komen er ook mensen van buiten de wijk of de die van de activiteiten gehoord hebben.

In Overvecht is er een groep van 30 mensen die regelmatig actief meedoet. In Oog in Al zijn de wijkactiviteiten nog niet structureel, maar heeft onze partner Het Wilde Westen een aanzienlijk bereik. >Pagina 3: Projecten

Landelijk publiek

Het liefst laten we iedereen in Nederland meegenieten van onze muziek. We willen groter worden een landelijk publiek bereiken. Zowel voor de activiteiten als voor het orkest.
Ons publiek bestaat vaak uit de achterban van de organisatie die ons een podium biedt. En natuurlijk ook uit familie, bekenden en achterban van onze muzikanten.

Bij onze festivals in TivoliVredenburg (voor wie we een onverwachte ontdekking zijn)  worden de bewoners van de asielzoekerscentra in Oog in Al en Overvecht uitgenodigd en zorgen we voor vervoer met bussen.

“Ik ben geschoold in de westerse jazzmuziek”, vertelt muzikaal leider Hermine Schneider. “Toen ik hieraan begon, wist ik bijna niets van Arabische muziek.” De eerste keer dat ze in het AZC in Utrecht een solo speelde op haar trompet, vielen alle vluchtelingenmuzikanten direct stil. “We schrokken van elkaar, het kwam niet samen.” Later begreep ze dat Arabische muzikanten op een totaal andere manier solo’s spelen. “In de westerse muziek soleer je op akkoorden. Akkoorden staan bij ons centraal: die dragen de melodie en zorgen voor spanningsbogen. Wij houden ook van de harmonische samenklank, het meerstemmige van akkoorden. In de Arabische muziek is het akkoord onbelangrijk of afwezig. Daar gaat het meer om complexe maatschema’s, ritmes en melodieën. Ze volgen met zijn allen de melodie en de solisten versieren die met een eigen patroon.”

Hermine Scheider