Roelof Wittink

Sousafoon

Muziek maken werkt voor mij als niets anders om me over te geven, om met en voor anderen plezier te hebben en ook om van betekenis te zijn. Om een klik te kunnen maken met het publiek, is prachtig. Ik ben begonnen met pianoles toen ik 7 jaar was, en stapte op mijn 14e over naar oude jazz, in een bandje. We gingen over op pop songs, meestal zong ik er bij. In 1980 deed een straatorkest een oproep voor onder andere basspelers. Ik had op school nog Es-bas leren spelen en zo kwam ik bij Eigen Hulp in Den Haag en vervolgens bij Voorheen Toos van den Heuvel trio. Vanaf 1994 ging ik in Utrecht verder, te beginnen bij De Tegenwind. In 2012 kwam daar de Fanfare van het Vuur bij, met in 2015 als bijzondere productie Orchestre Bicyclette. Min of meer tegelijk begonnen we met de Tegenwind in 2015 aan Catching Cultures Orchestra. Hier leer ik ook weer heel veel, nu van Arabische en Afrikaanse mensen met hun muziek die zo intens kan ontroeren en dan je weer kan opzwepen. En ik houd van de rol die een sousafoon in die formaties krijgt.